+48 722 223 223

Jak przygotować się do wyjazdu na narty?

Jak przygotować się do wyjazdu na narty?

Wyjazd na narty może być niezapomnianą przygodą i wyjątkowym doświadczeniem. Nie wystarczy tu jednak sprzyjająca pogoda i dobre warunki na stoku, atrakcyjny ośrodek narciarski, odpowiednio przygotowany sprzęt czy doborowe towarzystwo…

Często, skupieni na powyższych kwestiach zapominamy o jeszcze jednym elemencie ,,organizacyjnym” naszego wyjazdu narciarskiego – odpowiednim przygotowaniu do niego nas samych. Jak przygotować się do wyjazdu na narty, by nie narazić się na kontuzje, zakwasy i inne nieprzyjemne dolegliwości?

Systematycznie pracuj nad kondycją

Z pewnością niezwykle ważna jest tutaj nienaganna kondycja. Przygotowanie kondycyjne to coś, nad czym pracujemy przez dłuższy czas – nie wystarczy zatem wykonać je na tydzień czy dwa przed wyjazdem. Jeśli prowadzimy siedzący tryb życia, powinniśmy zatroszczyć się o trochę dodatkowego ruchu. W przeciwnym razie narazimy nasze mięśnie na szwank – nieprzyzwyczajone, nierozruszane, odwdzięczą nam się przeciążeniami i ich szybkim zmęczeniem. A taki ból może równie dobrze przyczynić się do wystąpienia poważniejszych kontuzji.

Jak dobrze przygotować mięśnie przed wyjazdem narciarskim? Przygotowanie najlepiej zacząć już na około dwa miesiące przed urlopem. Specjaliści radzą, by ćwiczyć i ruszać się przynajmniej trzy razy w tygodniu, po około 30-45 minut.

Zapewnij sobie odpowiednią dawkę ruchu

Dobrym rozwiązaniem będą długie i w miarę szybkie spacery lub bieganie. Odpowiednie przygotowanie dla mięśni może zapewnić też jazda na rowerze – zarówno tym tradycyjnym, jak i stacjonarnym. Przede wszystkim, najważniejsza jest tutaj praca mięśni czworogłowych ud, choć podczas jazdy na nartach pracują tak naprawdę całe nogi, pośladki, mięśnie grzbietu, brzucha czy też mięśnie odpowiedzialne za utrzymanie tułowia w pionie.

Zadbaj o odpowiednie ćwiczenia

Korzystne dla naszej kondycji będą także ćwiczenia takie jak: wbieganie lub zbieganie ze schodów, skakanie po stopniach, przeskoki przez ławeczkę, podskoki z przysiadami lub same przysiady, które odpowiednio przygotują nasz staw kolanowy. Równie istotny będzie trening bazujący na skłonach, skrętach oraz tak zwanym ,,krzesełku”, które polega na opieraniu się o ścianę z kolanami ugiętymi pod kątem 90 stopni. Mięśnie brzucha oraz pleców wzmocnimy zaś robiąc tradycyjne brzuszki, przysiady ze sztangą czy pływając. Dzięki temu zabezpieczymy nasze plecy przed bólem.

Warto pamiętać także o odpowiednim przygotowaniu już bezpośrednio przed samą jazdą. Kwadrans rozgrzewki po wejściu na stok – kilka skłonów, przysiadów, wyskoków czy wymachów rąk pozwoli należycie przygotować mięśnie do ruchu i wysiłku.